ake_lindberg_o_jorgen_flordin_0017
Teaterföreningens ordförande och kulturchefen på Folkets Hus i Motala Åke Lindberg(till vänster) tillsammans med revymakaren och artisten Jörgen Flordin(död 1996)inför programmet Good Old Days den 20/11 1988 i Gamla Folkets Hus, då Jörgen agerade "utropare" likt det klassiska engelska programmet.
ake_lindberg_o_lillbabs
Åke Lindberg och Lill-Babs 1/11 1989 Fotograf okänd
anders_dios_skalar_med_rune_leijonmarck
Historiska bilder. Folkets Hus ordförande och Metall-ombudsmannen Rune Leijonmarck, skålar med byggherren Anders Diös, efter kontraktskrivandet för nybygget av Folkets Hus i Motala! Byggstart 1977. Invigning den 8 juni 1979. © Foto: Åke Svensson
ann_lindstrom_anki_hellkvist_0004
Gunde Johansson och Åke Lindberg 22/2 1990
annalisa_ericsson_0013
Annalisa Ericson till höger med Bengt-Höög i röd slips. Bakom maken Jurgen Schildt. Pianisten i randig slips heter Arvid Sundin. Teaterföreningens ordförande Åke Lindberg längst till vänster. Bilden är tagen i Gamla Folkets Hus i slutet av 80-talet. Fotograf Lars Lundqvist.
arne_gustavsson_o_bernt_lonnqvist
Här ser vi sångaren och violinisten Arne Gustavsson(död) tillsammans med dragspelaren och sångaren Bernt "Blurra" Lönnqvist vid ett framträdande på Teatercafeéts uteservering(senare omdöpt till Sjöbris) den 18 maj 1991. © Foto: Olle Brandt
asa_jinder_1_0002
Åsa Jinder framträder i Folkets Hus 24/11 1990 © Foto:Åke Lindberg
charlie_norman
Charlie Norman framträder i Folkets Hus den 1/10 1993 tillsammans med Robert Wells
dsc00009
Solnedgång över Pariserviken den 1 februari 2009. © Foto: Åke Lindberg
dsc00150
Lill-Babs uppträder vid Riksteaterns 75-årsjubileum 15/9 2008 på kryssningsfartyget Cinderella. © Foto: Åke Lindberg
dsc02055
Motala Express i Motala Hamn 12 juni 2007 © Foto: Åke Lindberg
elisabeth_soderstrom_lars_roos
Elisabeth Söderström och Lars Roos i Folkets Hus den 3/11 1989
evert_samuelsson_mv_leijonmarck
Motala Verkstads VD Evert Samuelsson överlämnar C Törners målning från tidigt 1900-tal till Folkets Hus ordförande Rune Leijonmarck den 21 mars 1980. Målningen färdigställdes till en teknisk mässa i början av förra seklet och redovisade vilka produkter MV tillverkade vid den tiden. Målningen som hittades på en vind hoprullad, fick sedan under många år smycka "markan" på MV. I samband med flytten till gästmatsalen i Folkets Hus restaureraes målningen av framlidne konstnären Lars-Åke Pettersson.

© Foto: Åke Svensson
flygfoto_folkets_hus-tomten_-77
Flygfoto över Folkets Hus-tomten 1977, då den fortfarande var bilparkering.

© Foto: Åke Svensson
forsta_spadtaget_folkets_hus_-77
Första spadtaget till Nya Folkets Hus i Motala togs den 27 maj 1977 kl. 09.10. Orföranden Rune Leijonmarck håller i spaden till vänster och kommunalrådet Per Ström till höger.
gamla_foton_2-4_0002
Här ser vi Motalaprofilen Nisse Hilding och populärsångaren Harry Brandelius i samspråk efter ett framträdande i Folkets Hus mars 1986. Båda är nu döda. © Foto: Lars Lundqvist
gamla_foton_2-4_0005
Här ser vi Harry Brandelius och hans dragspelare Sölve Strand i gamla Folkets Hus 1986. © Foto: Lars Lundqvist
gosta_taube_ake_lindberg
Gösta Taube och Åke Lindberg 8 mars 1992 © Foto: Åke Lindberg
grillmasterskap_-92
Motala Tidnings annons o marknadschef PO Nordin till vänster, intervjuar här bl.a. Kockmästaren Dieter Müller, domare vid Motala Grillmästerskap 1993. Längst till höger Folkets Hus kulturchef Åke Lindberg. © Foto: Olle Brandt
herrn_gar_pa_jakt_1979
Den 9 november 1979 spelades "Herrn går på jakt" av Georges Feydeau på teaterscenen i Motala. Här ser vi från vänster Dramatenskådespelarna Lauritz Falk(död 1990), Rico Rönnbäck, Ingvar Kjellsson och Carl Billquist(död 1993).
img_0010
Här ser vi från vänster dåvarande studieledaren Roger Gallian NBV(driver numera egna företaget Otema) i samspråk med aktören Bengt Höög(Jan Hansson vid sjön) april 1991. Det är scenbilden för uppsättningen av Värmlänningarna som Roger pekar på. Föreställningen gick i 6 st föreställningar på teatern i Motala Folkets Hus och samlade c:a 1.800 besökare. Bengt Höög avled under senare delen av 90-talet.
invigning_fh_8_5_1979_0003
Ordföranden i Folkets Hus Rune Leijonmarck tar emot gåva vid invigningen av Nya Folkets Hus i Motala den 8 juni 1979(Teaterföreningen bildades redan den 12 juni 1979) © Foto: Åke Svensson
invigning_gamla_fh_1907
En gruppbild av deltagarna vid Gamla Folkets Hus första basar den 10 februari 1907. Fonden i bakgrunden är troligen målad av C Törner. Fotograf okänd.
kejsarens_nya_klader_92
NBV:s uppsättning "Kejsarens nya kläder" år 1992.
Fr. vänster: Krigsministern: Åke Lindberg
Kejsaren: Bo "Boa" Axelsson
Dam: Elisabeth Asklund. I bakgrunden ser vi en leende Tina Olsson(numera Olby).
Foto: Roger Galian.
kg_o_erik_sandstrom
Bilden är ur Karl-Gösta Lundgrens arkiv. Året är 1976. "Erik "kvar i sängen"Sandström hade kommit i en svacka under Vätternrundan, då KG Lundgren kommer ifatt honom och såg att hjälp behövdes. Han sa: Häng mé Jag drar." På så sätt tog de sig allt närmare målet i Motala. Efter någon mils tampande kom KG:s familj med lite att äta och dricka. Det gjorde gott. De kom i god vigör till målet. I söndagens radioprogram "Kvar i sängen" redogjorde Eric för sina upplevelser runt Vättern. Det blev god PR för arrangemanget.
knuttes-lag
Vår kåsör Knut Karlsson spelade fotboll i IFK Motala under tidigt 60-tal. Han ses som tredje person från vänster i stående raden. Läs hans kåseri nr 41.
kontraktsskrivning
kontraktsskrivning_0010
Detta foto av Motala Musiksällskap under ledning av Karl-Gösta Lundgren, togs i samband med inspelningen av LP:n "Motalaton" i början av 90-talet.Längst till höger med fiolen ser vi Otto Freudenthal, känd musiker och tonsättare,numera bosatt i Rimforsa. © Foto: Åke Svensson
lillbabs_o_motala_storband