Man får väl ställa upp

Lördag 29 februari 19:00

Plats: Folkets Hus, Teatersalongen

FB MFVSU RiksteaternH19

I centrum av det lilla samhället finns en bygdegård där alla samlas. Idrottsklubben, Kennelklubben, Kyrkans barntimme, Unga Örnar, Motorcykelklubben och så förstås Hembygdsföreningen. Alla har sina lokaler i bygdegården och alla är medlemmar i varandras föreningar, vilket gynnar alla eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Ett bra system ända tills de en dag får ett besök från Hembygdsföreningarnas Riksförbund. Den oväntat uppdykande representanten sätter igång en serie av händelser som ingen hade kunnat förutse. En dråplig glesbygdsfars av Adde Malmberg.

Medverkande
Sofia Bach, Anna Carlson, Siw Erixon, Henrik Johansson, Sofia Rönnegård, Daniel Träff

Manus och regi: Adde Malmberg
Scenografi: Bengt Fröderberg
Kostymdesign: Helle Carlsson
Ljusdesign: Peter Stockhaus
Mask- och perukdesign: Anna Olofson

Adde Malmberg blev känd som ståupp-komiker i hela landet genom tv-serien Släng dig i brunnen. Som skådespelare har han bland mycket annat spelat Harold Nichols i The Full Monty och Sir

Spellängd: c:a 2 timmar och 20 minuter inkl. 20 minuters paus

Love songs

Onsdag 14 april 19:00

Plats: Folkets Hus, Teatersalongen

start lvesongsStora känslor, mäktig musik och kärlek i alla dess former!

Det här är en helaftonsföreställning om låtarna som har format vår bild av kärleken, där socialrealism möter episk romantik. Utifrån insamlade historier från hela landet berättas här om starka minnen kopplade till kärlekssånger som får hjärtat att brista.

Det handlar om den första förälskelsen som kändes som den sista, om att vara okysst, om att stanna kvar när man verkligen borde gå. Om den helt omöjliga romansen som spirade i det grekiska flyktinglägret. Om att sent i livet inse att man är lesbisk tack vare Kevin Costner och Whitney Houston. Om att gå runt övergiven bland historiska monument i Rom med Mauro Scocco i hörlurarna som enda tröst. Om den påhittade relationen som en soullåt gjorde verkligare än verkligheten. Om att bli förbjuden att träna konståkning och istället bli kär i en konståkare. Och om den finska tangolåten som 60 år senare får dig att återuppleva den första kyssen.

Fem skådespelare och artister vrider och vänder på vår bild av romantiken. Med mycket humor och stort allvar iscensätts en sentimental kärleksbomb. En rolig, tragisk och hjärtskärande scenshow om längtan efter de riktigt stora känslorna.

En produktion av Riksteatern
Premiär 10 mars 2020 i Tumba