Teaterresa till Västanå Teater "En saga om en saga"

ensagaomensaga hemsidanSöndag 14 augusti

Följ med på teaterresa!

Söndag den 14 augusti kl. 10:45 åker bussen från Resecentrum för vår resa till den anrika teaterladan i Västanå och jubileumsföreställningen "En saga är en saga" Teaterföreningen bjuder på "bussgodis". Vi har inte något stopp på vägen upp. Tag därför gärna med eget fika för att ha på bussen. Föreställningen börjar 16:00.

Medlemspris 995 kr och icke medlem 1095 kr i mån av plats. I resans pris ingår biljett, resa och lunch på Ulvsby Herrgård. Anmäl dig på mejl Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller tel. 070-5116050, Hans Enkvist. Missa inte denna möjlighet. Begränsat antal platser. Sista dag för anmälan och betalning till bankgiro 604-0430, är den 10 juli. Anmälan är bindande. Om förhinder uppstår så hjälper vi till att placera din plats till ev. reserver.

Västanå teater 50 år
Västanå Teater och Selma Lagerlöf har vandrat på samma stigar under lång tid! Med samma urkälla, det värmländska muntliga berättandet kring köksbord och eldstäder har Västanå Teater med Selma som förebild arbetat med att skapa något eget och nytt utifrån gamla historier. Det är i skärningspunkten mellan tradition och förnyelse som det kreativa skapandet sker och vi känner oss oerhört besläktade med hennes konstsyn. Inte minst när det gäller att framplocka det poetiskt sköna även ur de tarvligaste förhållanden, som hon formulerade det i ett tidigt brev.

Nu när Västanå Teater fyller 50 år har vi valt att skapa en sprakande kavalkadföreställning som är ett möte mellan Västanå Teater och Selma Lagerlöf, där vi hämtar scener från alla våra Lagerlöf-uppsättningar och skärskådar just vår gemensamma kärlek till berättandet, musiken, dansen och teaterkonsten. Selma Lagerlöf hade ett stort teaterintresse genom hela livet och som prosaförfattare lägger hon sitt fokus på att skapa scener och tablåer, där berättandet i hög grad förs vidare i replikform.

I novellen ”En saga om en saga” skriver Selma hur den fantastiska berättelsen om Gösta Berling, Majorskan och alla de andra karaktärerna i Gösta Berlings Saga kommer till i en omskakande vision när hon går på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Vi har lånat titeln för att den lika gärna kan syfta på Västanå Teaters femtioåriga saga, som är lika osannolik som berättelsen om fantasins jättebin som Selma låter flyga in i bikupor av helt vanlig storlek.

scenrum